måndag 27 augusti 2007

Förra helgen var jag ned på knä


Jag hade gått länge och väntat på rätt tillfälle. Det var dags att plocka hallon på min svågers lantställe vid Arboga. Mina barns mormor plockar varje dag känns det som. Inte bara hallon. Men fört jordgubbar, sen svarta vinbär, lingon och hallon och till sist hjortron. Där emellan blir det också svamp. Påse efter påse går in i frysen. Burk efter burk ställs på hyllan. Det gäller att vara i form för att hålla tempo.
Men vid Arboga fick jag alla buskar för mig själv den helgen – tillsammans med barnen och deras kusin Emelie. Och Zingo – en lugn och lekfull Golden Retriever. Skörden blev god. Men det var ned på knä. No pain – no gain. Ned under överste bladtäcke som dolde dem från det förste ögonkastet. Där hang dem. Fine stora mogna hallon. Godast är de givetvis färska men i kylen håller de bara några dagar.Längst i söder brukar hallonen mogna redan i första halvan av juli. Vidare upp över Götaland och Svealand mognar de i senare halvan av juli. Och längre norrut i augusti.
När vi inte kunna äta fler hallon direkt från busken plockade vi till det som skulle bli tre glas med Hallonmarmelad. 2 liter (cirka 1 kilo) hallon, 1 citron eller lime frukt och 1 liter strösocker. Rensa bären och skyl limefrukten. Varva hallon, socker och rivet skal och saft från limefrukten i en gryta. Låt stå och safta sig ca 30 minuter. Hetta långsamt upp bären och koka på svag värme 20-25 minuter utan lock. Skaka grytan eller rör försiktigt då och då så att bär och socker blandas och sylten blir jämnt upphettad. Häll upp på rena, varma burkar och sätt på lock.
Förvara svalt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men René! Jag är imponerad!
Vad fint du har gjort på så kort tid och vad fint och bra skrivet! Du har gåvan! Jag ser verkligen fram med recept blandat med din vardag..för det är väl det som din blogg kommer handla om eller är den bara för jobbet?? Nä, det hoppas jag verkligen inte! Jag ser redan att du är fast! Hoppas!Jättetrevligt, och du skriver så bra på Svenska också! Ytterligare en bloggare är född, välkommen! Jag lär titta hit dagligen/ "Grannen" Borthy